NLR heeft Twente Airport als oefenlocatie gekozen voor het vliegen met grote drones.

Uitbreiding

Deze nieuwe testlocatie zal dienen als uitbreiding op de faciliteiten op het Netherlands RPAS Test Centre (NRTC) in Marknesse. Het NRTC wordt al meerdere jaren volop gebruikt (vorig jaar 2700 landingen) maar beschikt niet over een lange verharde landingsbaan.

NLR gaat met grote drones trainingsvluchten maken op Twente Airport

SCALAIR

Sinds enige tijd werkt NLR aan de ontwikkeling van grote op afstand bestuurbare vliegtuigen, waarbij de omvang zo’n 4 bij 4 meter betreft. NLR doet dit in het kader van het EU Cleansky 2 SCALAIR (SCALed AIRcraft) project, waarbinnen een vliegend schaalmodel van een verkeersvliegtuig wordt ontwikkeld en gebouwd. Doel van dit schaalmodel is om verband aan te kunnen tonen tussen het vlieggedrag van het schaalmodel t.o.v. het 'full-scale' vliegtuig.

NLR SMARD

Deze ontwikkelingen sluiten aan bij het NLR SMARD (Scale Model Aircraft Research & Development) programma en hebben via CleanSky 2 ook een nauwe relatie met het NOVAIR (Novel Aircraft Configurations and Scaled Flight Testing Instrumentation)-project. Al deze initiatieven hebben tot doel om te komen tot hybride verkeersvliegtuigen waarmee een bijdrage geleverd wordt aan verduurzaming van het vliegverkeer.

Modelvliegtuigen

Aangezien het schaalmodel relatief groot en zwaar (120 kg) zal zijn en voorzien is van twee straalmotoren voor de aandrijving, heeft NLR besloten om een uitgebreid opleidingstraject in te zetten voor haar drone-vliegers. Hiervoor zijn meerdere relatief omvangrijke modelvliegtuigen aangeschaft, te weten de propeller-trainer met een spanwijdte van 4.45 meter, 55 kilogram startgewicht en een jet-trainer met 2.4 meter spanwijdte en startgewicht van 15 kilogram.

De propeller-trainer wordt primair ingezet om vliegers te laten wennen aan de omvang van het vliegtuig en het hogere startgewicht. De jet-trainer wordt gebruikt om ervaring met het vliegen met straalaandrijving op te doen.

NLR gaat met grote drones trainingsvluchten maken op Twente Airport

Trainingsvluchten

Naar verwachting zullen de trainingsvluchten met zowel de propeller- als de jet-trainer voor de zomer van 2017 beginnen, met als doel om in de zomer van 2018 klaar te zijn voor de eerste vlucht met het geschaalde verkeersvliegtuig.

NLR gaat met grote drones trainingsvluchten maken op Twente Airport

Twente Airport

NLR ziet uit naar het inzetten van de uitgebreide mogelijkheden die Twente Airport biedt om deze doelstellingen te realiseren. Daarnaast voorziet NLR een verdere samenwerking met Twente Airport op het gebied van ontwikkeling, inzet en regelgeving van drones.

1 Reacties

  1. fred

    We hebben vanwege de landingsbaan voor Twente gekozen maar ook vanwege de andere aanwezige faciliteiten”, aldus Vos. Hij verwacht dat voor de zomer de trainingsvluchten met superdrones boven Twente beginnen. “Het doel is in de zomer van 2018 klaar te zijn voor de eerste vlucht met het geschaalde verkeersvliegtuig.” Geachte Dames Heren , ik wens u veel succes met UW ! plannen , maar laat u e.e.a wel in goede staat achter !! Ik las namelijk dat Juffrouw Meintje zonder verkeerstoren wil werken ?? Maar laat die toren staan, binnen afzienbare tijd moet Transavia weer vakantie vluchten uitvoeren om Schiphol te ontlasten .U zult dan weer moeten verdwijnen , Groet Fred

Plaats een reactie