Hoewel drones in hoog tempo worden voorzien van nieuwe technieken lijkt de ontwikkeling van de energievoorziening, de batterijen, enigszins achter te blijven. Een Canadees bedrijf wil daar nu verandering in brengen met behulp van een heuse verbrandingsmotor voor drones.

Beperkte vliegtijd drones

Een van de grootste problemen bij de ontwikkeling van drones is de energievoorziening. Hoe zwaarder de drone, of de gekoppelde accessoires, hoe meer kracht er nodig is om hem in de lucht te houden. De vliegtijd van de meeste geavanceerde drones, voor particuliere of commerciële doeleinden, is over het algemeen minder dan een half uur. Het tussendoor vervangen van batterijen is tijdrovend en wordt daarom vaak als vervelend ervaren. Het vergroten van de batterijen, en daarmee de capaciteit, heeft niet veel zin omdat het extra gewicht van grotere batterijen de beoogde extra capaciteit vaak direct opheft.

Verbrandingsmotor

De Canadese startup Pegasus Aeronautics komt nu met een nieuw concept waarin de conventionele lithium-polymer (Li-Po) batterij wordt vervangen door een verbrandingsmotor. De GE-30 Range Extender is een kleine verbrandingsmotor die elektriciteit opwekt en als stroomvoorziening voor drones kan fungeren. Je plugt de GE-30 in op de plek waar je normaal gesproken de gewone batterij plaatst. De vliegtijd kan hiermee spectaculair worden uitgebreid naar zo'n 2 uur. De energiedichtheid van brandstof is vele malen hoger dan die in een batterij.

3 Reacties

  1. bas

    dat is handig

  2. Jeroen

    Zo vorige eeuw techniek.

  3. michiel

    Zo te zien weegt het aardig wat meer dan een lipo. Echt milieuvriendelijk is het ook niet (meer), een verbrandingsmotor.

Plaats een reactie