TV zender L1 nam een kijkje voor het programma Ónderwaeg - Limburg in vogelvlucht een kijkje bij drone piloot John Dummer. Samen met cameraman Hans Helmer is hij op pad om luchtfoto’s te maken van een boerderij en de Groenendaalse molen. De eigenaar van het pand wil aanbouwen en heeft een goed beeld van het pand nodig voor de architect.

Professioneel Luchtfotograaf

Dummer geeft in het programma aan dat hij de enige professionele drone piloot met vergunning is in Limburg. Landelijk zouden dit er 7 of 8 totaal zijn. Het was een lange en kostbare weg om te komen waar Dummer nu is.

Regels en voorschriften

Dummer en Helmer dragen beide een oranje hesje. Dit is één van de verplichtingen die bij het professionele drone vliegen komt kijken. Daarnaast moet er een verbandtrommel, een brandblusser en een weerstation aanwezig zijn.

Vliegexamen

Om professioneel drone piloot te worden heeft Dummer een vliegexamen afgelegd en heeft hij handleidingen in het Engels geschreven. Zijn drones zijn gekeurd en staan ingeschreven in het Nederlandse Luchtvaart register.

Notice to Airmen

Wanneer Dummer met zijn drone gaat vliegen dient hij vooraf een Notice to Airmen (NOTAM) in te dienen. Hiermee meld hij de vlucht aan bij Schiphol en krijgt hij toestemming in een bepaald gebied te vliegen. Andere piloten kunnen dan ook zien dat er in het gebied mogelijk een drone vliegt.

Uitzending

De opname vond maandag 1 december 2014 plaatst in Pesaken vlakbij Gulpen.

8 Reacties

  1. Louks

    Veel gekker moet het niet worden, deze meneer vindt zichzelf wel heel interessant?!?! Hij vliegt tot een hoogte van 120 meter met een actieradius van 500 M in ongecontroleerd luchtruim voor 6 minuten. Hij maakt hier zelfs een NOTAM van en doet zijn vluchtplan activeren op Schiphol ? Ik ben zelf in het bezit van een PPL en ben van mening dat de acties die deze meneer neemt totaal overkill zijn en dat hij hiermee de reguliere luchtvaart autoriteiten onnodig lastig valt, deze hebben het namelijk druk genoeg met belangrijker dingen. Als ik met mijn - echt vliegtuig - opstijg vanuit een ongecontroleerd vliegveld en ik blijf vervolgens in een ongecontroleerd luchtruim vliegen hoef ik toch ook geen NOTAM te maken en een vluchtplan te activeren? Ik wil deze meneer het advies geven; blijf lekker interessant doen terwijl de regels heel simpel zijn; - vliegen tot 120M- niet boven mensen massa en privacy regels in acht houden verder vooral niet de mensen lastig vallen die professioneel met vliegen bezig zijn of tot deze club willen behoren. Je kan en mag het vliegen met een camera niet vergelijken met reguliere luchtvaart hier komt echt wel iets meer bij kijken. Belangrijk voor deze meneer vind ik echter wel dat hij niet vergeet met al zijn gedoe dat hij ook mooie plaatjes maakt zoals vele honderden Nederlanders doen met prachtig resultaat en weinig middelen. Het is niet de hoeveelheid apparatuur die het plaatje maakt maar de creativiteit van de maker en dit is het doel van de drone fotograaf!

  2. Frans

    Deze man probeert op alle manieren zijn bedrijfje te promoten in Limburg mmv de lokale zender L1 die hem reeds een paar keer promo- zendtijdtoekenden al dan niet gekocht. In dat L1 programma beweerde hij laatst dat hij de enige met een geldige licentie in Limburg is, helaas voor hem is dat niet zo. Hij vliegt vaak bij de bouwactiviteiten van de nieuwe tunnel in Maastricht welke binnen het restrictie gebied Maastricht Aachen Airport valt, hemelsbreed ca 6km !! In Venlo vliegt hij in de stad boven het nieuw te bouwen gemeentekantoor. Vraag me ook af of al zijn drones die hij meesjouwd voorzien zijn van een geldig PH nummer. Deze man maakt zich enorm belachelijk onder zijn collega's.

  3. coen

    Louk deze man doet het filmen beroepsmatig en is dit allemaal verplicht.hoe krom het ook is mag ik met mijn dji tot 300 meter en hoef ik niks te melden. Dat is de regelgeving.

  4. Oguz

    Wat een totale onzin zeg. Brevet voor wat???? Model vliegen niets nodig bekijk het maar. Ik vlieg mijn drone waar ik wil heb ook geen brevet nodig jeetje zeg je kan ook niets hier Nederland.

  5. Bas

    Door al die ophef krijgt ie nog meer aandacht :-)

  6. Johan Mertens

    Ik ben met Frans helemaal eens. En deze Meneer vliegt ook op plaatsen waar het niet is toegestaan, en nu wilt hij zich als de BRAVE Piloot voordoen. En hij voert zijn opdrachten vaker alleen uit.?? Onder de Collega-bedrijven weten ze het wel anders?? En hij heeft 4 Multicopters in de aanhanger. Maar een met PH-nummer, dus hij mag daar helemaal niet mee werken. Hij zegt dat die als reserve staan?? (maar wel zonder PH-nummer) Maar sommige mensen kunnen alles?? (met bedrijfsontheffing of zonder)

  7. Martje

    Mooie luchtshots ook ! ..........??????

  8. john

    Wanneer kunnen we de eerste airdrone gevechten verwachten ?

Plaats een reactie