Drones kunnen goed van pas komen bij de bestrijding van branden. "Wij geloven heilig in de meerwaarde. Als we nu ter plaatse komen bij een grote brand, lopen we vaak tegen een muur van vuur aan. Het is voor de bestrijding heel interessant om te weten wat daar áchter zit. De inzet van een drone kan heel belangrijke informatie opleveren. Dat heeft het gebruik van politiehelikopters al meermalen bewezen", aldus brandweerman Wilbert Kleijer.

Direct inzetbaar

De projectleider bij de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant spant zich samen met collega's in Twente in om de wet- en regelgeving zodanig te laten aanpassen dat de op afstand bestuurde helikoptertjes direct kunnen worden ingezet. "Als we ze nu willen gebruiken, moeten we zes weken van tevoren een vergunning aanvragen. Dat werkt natuurlijk niet." Volgens Kleijer kunnen drones zelfs levensreddend zijn, als uit de beelden die rechtstreeks doorgestuurd worden naar de tablet of smartphone van de brandweercommandant blijkt dat er nog mensen in of bij een brandend pand aanwezig zijn. Maar ook voor de veiligheid van de brandweerlieden zelf kan de drone zijn nut bewijzen. De beide veiligheidsregio's hebben onlangs een pilot opgestart, die de weg moet effenen voor het gebruik door alle brandweerkorpsen in Nederland. Twente heeft onlangs een trainingsontheffing gekregen. "Wij vragen die zo snel mogelijk ook aan", zegt Kleijer. "Onze jongens staan te trappelen om de RPAS (remotely piloted aircraft system) te gaan inzetten."

Juridische hobbels

Met name op het gebied van privacy en veiligheid (het vliegen boven mensenmassa’s) zijn de nodige juridische hobbels te overwinnen, aldus Kleijer. "Nu nog mogen we niet hoger dan 120 meter en moeten we eenzelfde afstand van andere gebouwen wegblijven. Maar bij branden in grote objecten maak je het vaak mee dat bebouwing in de buurt is en komen ook vaak heel veel mensen kijken. Maar het is goed dat de luchtvaartinspectie kritisch kijkt naar de voorgestelde regelgeving”, zegt Kleijer. "Want wekelijks vallen die drones uit de lucht. Als zo’n ding in bijvoorbeeld een kinderwagen valt, zijn de rapen natuurlijk gaar.” Een ander punt dat volgens Kleijer in de nieuwe regelgeving verankerd moet worden, is het vliegen bij duister. "Nu nog mag er alleen bij daglicht gevlogen worden.”

0 Reacties

    Plaats een reactie